Nový lesk v pohraničí

Systémové laky z jednoho zdroje (z jedné ruky): FreiLacke lakuje železniční vozy DB (Deutsche Bahn) UHS-laky a práškovými barvami.

 
Společnost Deutsche Bahn AG zahájila s několika výrobci barev dlouhodobý projekt do roku 2022. V závodě DB-Wittenberge / Elbe jsou kloubová vozidla lakována různými nátěrovými systémy a každoročně se budou testovat. FreiLacke z Döggingenu železniční vozy v současné době lakuje systémovými barvami.

Až osmkrát denně jezdí regionální vlaky v signální červené DB Regio AG na trase mezi Berlínem a Štětínem tam a zpět. Polské město se nachází pouhých 120 kilometrů od německého hlavního města a nabízí zde mnoho atrakcí. Linka je provozována společností DB Regio AG, vlaky jsou kloubové (GTW) od výrobce Stadler Rail. Kvůli jejich nepřerušovanému použiívání procházejí vozy kompletní rekonstrukcí nejpozději každých šest let – rekonstruuje se jak interiér, tak exteriér. „Především graffiti na vozech je v poslední době velké téma, které narůstá a jímž je postiženo stále více vozů“ vysvětluje Dr. Christian Bohne, vedoucí oddělení materiálů a spojovací techniky společnosti DB Systemtechnik GmbH v Kirchmöser.

Dva systémy barvy = jeden vzhled

Pro zlepšení kvality nátěru a zkrácení doby zpracování obdržela jaře roku 2016 společnost FreiLacke požadavek na lakování regionálních vlaků. „Pro společnost DB Regio AG bylo důležité, aby systém nátěrových hmot měl vysokou odolnost na UV záření a dále pak odolával agresivním čističům po útocích graffiti. Vysvětluje Georg Biber, ředitel divize Automotive ve společnosti FreiLacke.

Prvním krokem v závodě DB-Wittenberge bylo použití UHS-laků (Ultra High Solid) v čedičové šedé na spodku vlaku, kolem oken a dále pak na střeše vlakové soupravy. UHS lak je rozpouštědlový s obsahem pevných částic v objemu 80%. Díky dobrým aplikačním vlastnostem a rozlivu je ideální pro průmyslové a stavební stroje. Materiál má vysoký lesk a může být sušen na vzduchu při pokojové teplotě 20 °C nebo dosoušen v peci do 80°C.

Postupné lakování

Druhým krokem je lakování světle šedých vodorovných pruhů a částí dveří. Teprve pak získá GTW (kloubový železniční vůz) svou typickou výraznou červenou barvu a zároveň snadno čistitelný povrch díky bezbarvému laku „VFP60928-4-01“. Tento ochranný lak pro barevné a kovové odstíny je vhodný pro vnitřní i venkovní použití, má dobrou odolnost proti povětrnostním vlivům a také vyniká výbornou mechanickou odolností. Po pouhých 20 minutách je lak suchý na prach.
Současně bylo u GTW nalakováno KTL lakem „FREIOTHERM Automotive WK 4035HRU999“osm ventilačních mříží a u externích dodavatelů „FREIOTHERM práškovou fasádní barvou PF1003ARG320“. Materiál PF1003A…je schválen dle GSB a Qualicoat, stejně tak je schválen i pro technickou oblast exteriéru podle DBS 918 340. Následně došlo k přelakování bezbarvým lakem FREIOTHERM s vysokým obsahem sušiny „KO1853LRA999“. Tento lak po aplikaci dosahuje velmi dobrou odolnost proti odstraňovači graffiti jako je „AGS Cleaner 221“. Kromě toho je také velmi odolný vůči UV záření (Florida test: 24 měsíců, lesk 91% při úhlu 60 °).

Více flexibility u součástí celku.

Bylo důležité ukázat, že různé nátěrové systémy na vlaku, ať již lakované manuálně mokrými barvami, stejně jako průmyslově potažené KTL lakem nebo lakované práškovými barvami v externích lakovnách, splňují vysoké nároky na jednotný povrch. Uvedl Benjamin Weiß z obchodního oddělení firmy FreiLacke. „To znamená, že vestavěné části, jako jsou okenní rámy, ventilační mříže, dveře a mnoho dalších dílů, může být lakováno externě nebo samostatně ještě před montáží, aniž by způsobily změny v barvě, povrchu nebo lesku. Společnost tímto způsobem urychlí průběh samotných lakovacích operaci. Dále pak sníží emise VOC ve vlastním výrobním závodě.
Výrobce laku z Döggingenu / Černého lesa se již dlouho zabývá systémovými laky pro různá průmyslová odvětví. Horizontální systémové laky jsou práškové, průmyslové a elektrolytické barvy. Stejně tak Durelastic (povrchové řešení pro kompozity) pro širokou škálu komponentů, které jsou instalovány vedle sebe – proto horizontální. Komponenty jsou z hlediska odstínu, lesku nebo struktury tak precizně sladěny, že je lze snadno umístit nebo namontovat vedle sebe na stavební stroje, zemědělská nebo kolejová vozidla a další, říká pan Weiß.

Vše jako jeden kus

V závodě DB Wittenberge také velmi zapůsobilo, že koncepce systémových laků od Schwarzwaldských expertů na barvy stále stoupá.
Ventilační mřížky harmonizují s červeným tělem vlaku bez optických rozdílů. Všechny součásti vypadají jako z jednoho kusu.
Od 16. ledna 2017 je GTW opět na železnici. Až do příští inspekce, která bude za šest let, se GTW, tedy kloubové železniční vozy, se budou denně používat v malém příhraničním styku mezi Polskem a Německem. Díky své nové povrchové kvalitě jistě zanechá zářivý dojem u mnoha cestujících a turistů.