Brilantní povrch, který nepotřebuje přebrušovat

FreiLacke vyvíjí kompaktní dvouvrstvý systém pro užitková vozidla

 

Užitková vozidla jsou vystavena všem typům počasí. Jejich povrch musí při práci venku odolávat především silné mechanické zátěži a nečistotám, musí odolat i štěrku, mrazu, kroupám i UV záření. Aby si tato vozidla zachovala na dlouho svoji funkčnost, platí, že povrch musí být velmi dobře chráněn. V tomto případě jsou žádané lakovací systémy, které jsou odolné vůči všem vnějším vlivům.

Současně s tím rostou v segmentu užitkových vozidel nároky na kvalitu povrchu: „Kabiny pro řidiče se dnes lakují téměř ve stejné špičkové kvalitě jako automobily“, vysvětluje Georg Biber, oborový ředitel u firmy Emil Frei GmbH & Co. KG v Döggingenu. „Mnoho výrobců si stále více přeje, aby jejich vozidlo vypadalo se všemi svými součástmi jako jeden celek. To znamená, že lakovací systém musí fungovat na nejrůznějších podkladech – stejně dobře, zda jde o kovovou součást, umělohmotnou nebo z hliníku.“

Nároční broušení mezi vrstvami

Pro kabinu řidiče přijdou nejprve na řadu hladké plechy v nejvyšší kvalitě, přídavné díly se oproti tomu naopak musí tryskat. Tomu pak odpovídá i velikost rozdílu z hlediska skladby laku: „U kabiny většinou vrstva sestává ze tří vrstev kataforézy, plniče a krycího laku. Přídavné díly se často lakují jen antikorozním základem a krycím lakem. Aby se optika sjednotila, musí se základ v náročném a nákladném meziúkonu přebrousit “, vysvětluje Sascha Kollbeck, výrobní vývojář u FreiLacke. „Někteří výrobci užitkových vozů však přicházejí s přáním snížit dle možností počet procesních kroků při lakování, ale zároveň docílit lepší vzájemný soulad s lakem kabiny. Shodli jsme se na tom začít u základu. Náš nápad spočíval v tom, vyvinout epoxidový základ s vysokou plnící silou tak, abychom se vyhnuli dosavadnímu přebrušování. Vždyť nakonec to je s náročnou logistikou a vysokými náklady spojené“

Velká plnící síla, hladší rozliv

Odborník na systémové laky ze Schwarzwaldu nyní přivedl ke stavu zralosti inovativní systém, který z přebrušování učinil i přes vyšší kvalitu přebytečný krok: „Nový vysoce plnící epoxidový 2K základ FREOPOX-Grundierung ER1925 kryje bez problémů stopy po tryskání do velikosti až 50 μm“, informuje Renate Strohmayer, aplikační technička u FreiLacke. „Odstraněním procesu přebrušování a čištění tlakovým vzduchem ušetří zákazník dle typu dílce jednu až tři hodiny práce.
Vedle své vysoké plnící schopnosti dosáhne tento základ i přes svou hustotu díky svému dobrému rozlivu až 170 μm na svislé ploše.“

Usnadněním k optimalizaci výsledku

V kombinaci se stejně tak nově vyvinutým 2K HighSolid polyuretanem EFDEDUR-HS Decklack UR1449 se nyní vytvářejí ty nejbrilantnější a velmi dohladka se rozlévající laky. Skladba laku se vyznačuje vysokým stupněm lesku až do 93 stupňů lesku při úhlu 60°, stejně tak až do 85 stupňů lesku pod úhlem 20° na tryskaném povrchu hrubosti až do 50 μm. „Vysoká brilance spolu s velmi dobrým rozlivem redukují optický rozdíl vůči kabině řidiče na minimum“, míní Kollbeck.
Přelakování stávajícími High-Solid resp. Ultra-High-Solid EFDEDUR-krycími laky může následovat buď po urychleném schnutí, tj. po 30 minutách při 70 °C teploty objektu nebo „mokrým do mokrého“ s 30timinutovým meziodvětráním.
Kompletní skladba v doporučených tloušťkách splňuje požadavky antikorozní ochrany DIN 12944 v kategorii C4 a odolává mnoha běžným provozním kapalinám. Samozřejmostí je odolnost systému na vlivy světla, počasí a jeho vysoká rentabilita.